Turkmensahra

  ترکمنصحرا

ريچارد آرميتاژ معاون وزير امور خارجه‌ي آمريكا:
 در حال حاضر فارسي ‌زبانان در ايران در اقليت قرار دارند.
در تبريز تعداد آذري‌ها بيشتر از جمهوري آذربايجان است.


مصاحبه ريچارد آرميتاژ با هفته نامه بيزنس ويک
Iran: "A Tougher Nut" than N. Korea
17شهريور سال 1383
 
ريچارد آرميتاژ معاون وزير امور خارجه‌ي آمريكا در مصاحبه اي با هفته‌نامه‌ي بيزينس ‌ويك به مسايل قوميتي ايران پرداخته و گفت: مسايلي در ايران وجود دارد كه بايد آنها را در نظر گرفت. جمعيت شناختي يكي از اين مسايل است. در حال حاضر فارسي ‌زبانان در ايران تقريبا در اقليت قرار دارند (٥٢ درصد يا رقمي در همين حدود). در تبريز تعداد آذري‌ها بيشتر از تعدادشان در جمهوري آذربايجان است و اين با گذشت زمان بر تغيير مسايل تاثير مي‌گذارد.
آرميتاژ ابراز داشت: ايراني‌ها از زمان بعد از انقلاب‌شان تاكنون هيچ زيربناي جديدي را توسعه نداده‌اند و اين مانع از حركت آنها به سمت جلو به عنوان يك جامعه مي‌شود.
معاون وزير امور خارجه‌ي آمريكا به هفته‌نامه‌ي بيزينس ‌ويك گفت: ما در حال به دست آوردن اتفاق‌نظر بين‌المللي درباره‌ي لزوم دست برداشتن ايران از برنامه‌ي تسليحاتي‌اش هستيم و (رييس جمهور) قصد دارد پيشروي در اين كار را ادامه دهد.
با اظهار اين كه رييس جمهور آمريكاست كه بايد درباره‌ي نوع مواجهه با ايران تصميم بگيرد، خبر داد: آنچه بوش مي‌گويد اين است كه ما قصد داريم فشار بين‌المللي را امتحان كنيم.
آرمتياژ هم‌چنين گفت: اگر ما به ديگران به ويژه اروپايي‌ها اجازه دهيم رهبري را به عهده بگيرند و ايراني‌ها بي‌وفايي و يا بي‌صداقتي‌شان در اين مذاكرات را اثبات كنند، ما اجماعي قوي‌تر را به دست خواهيم آورد و راه‌ها به سرانجامي صحيح منتهي خواهد شد.
وي گفت: سياست آمريكا در برابر برنامه‌ي هسته‌يي ايران اين است كه به وزراي خارجه‌ي اروپايي اجازه دهد اين موضوع را دنبال كنند. وزراي خارجه‌ي فرانسه، آلمان و انگليس همان افرادي هستند كه فكر مي‌كردند توافقي را با ايران به دست آورده‌اند و ايراني‌ها زيرپايشان را خالي كردند. ما اكنون در انتظار نشست ماه سپتامبر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و نشست نوامبر اين آژانس به سر مي‌بريم. آرميتاژ در خصوص اعمال تحريم عليه ايران با اذعان به اين كه "در شوراي امنيت تمايل چنداني براي تحريم‌ها وجود ندارد" گفت: ما شاهد اين بوده‌ايم كه در اروپا موضعي سخت‌تر عليه ايران در حال شكل‌گيري است و علت آن وزراي خارجه‌اي است كه با نيات خير به ايران نزديك شدند و زيرپايشان خالي شد.
به گزارش ايسنا، وي ادامه داد: ما بر اعمال فشار از بيرون ادامه خواهيم داد، ما پليس‌هاي سرسخت و ديگران پليس‌هاي خوب خواهند بود اما در نهايت ما همگي پليس هستيم و بررسي خواهيم كرد كه آيا مي‌توان در صورتي كه تغييري در رفتار ايران ايجاد نشود به سمت تحريم‌ها حركت كرد يا خير.
معاون وزير امور خارجه‌ي آمريكا با بيان اين كه ايران برنامه‌ي تسليحاتي دارد، گفت: به علت خواست اين كشور براي بازيگر منطقه‌يي بودن، از بين بردن برنامه‌ي تسليحاتي ايران بسيار سخت است.
وي هم‌چنين با ذكر اين كه ايران از كره‌ي شمالي سرسخت ‌تر است، در اظهاراتي خصمانه مدعي شد: ايران و كره‌ي شمالي هنوز نشان نداده‌اند كه قصد دارند قابليت‌هاي هسته‌يي‌شان را رها كنند.


استفاده از مطالب اين سایت با ذکر منبع بلامانع مي باشد