Turkmensahra

  ترکمنصحرا

????? ?????????? ?? ????? ?? ????? ????? ????? ????



بي بي سي - نيروهاي روسيه سرانجام به مدرسه اي که صدها نفر در آن به گروگان گرفته شده بودند حمله کردند. بر اساس آخرين گزارشهاي خبري دست کم جسد 100نفر در محلي که گروگانها نگهداري مي شدند، پيدا شده است. يک مقام ارشد امنيتي روسيه که فرماندهي عمليات را به عهده داشته مي گويد بيشتر گروگان گيرها در جريان حمله کشته شده اند.
هنوز دلايل حمله نيروهاي روسيه به مدرسه اي که گروگانها در آنجا بودند مشخص نشده است، چرا که بنظر مي رسد برنامه اي براي اين حمله وجود نداشته است.
حمله نيروهاي امنيتي به مدرسه مدت کوتاهي پس از آن آزاد شد که آلکساندر دزاسوخوف، رئيس جمهوري خودمختار اوستياي شمالي اطمينان داد که براي پايان بخشيدن به اين گروگانگيري متوسل به زور نخواهد شد.
روز پنجشنبه (2 سپتامبر) هم ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه چنين تضميني داده بود. به گفته خبرنگاران تحولات روز جمعه (3 سپتامبر) مقامات روسيه را بهت زده کرده است.
يکي از خبرنگاران بي بي سي در مسکو مي گويد که تاکنون دولت آقاي پوتين هيچ واکنشي به اين تحولات نشان نداده است.
تعداد گروگانگيران در آغاز هفده زن و مرد گزارش شده بود.
گروگانگيري در شهر بسلان در جمهوري خودمختار اوستياي شمالي در جنوب فدراسيون روسيه رخ داده و رئيس اين جمهوري مي گويد گروگانگيران جدائي طلبان چچني بوده و شرط خود را براي آزادي گروگانها، استقلال کامل چچن اعلام کرده بودند.
آقاي دزاسوخوف همچنين شمار گروگانها را پانصد نفر اعلام کرد، اما رسانه هاي روسيه به نقل از آن دسته از گروگانها که شب پيش از اسارت گروگانها آزاد شده بودند خبر داده اند که تعداد گروگانها بسيار بيشتر است. در اين گروگانگيري که در شهر بسلان در جمهوري خودمختار اوستياي شمالي در جنوب روسيه رخ داده، دانش آموزان مدرسه اي همراه با اوليا و معلمان خود و همچنين کارکنان مدرسه به گروگان گرفته شدند. گروگانگيران روز پنجشنبه (2 سپتامبر) سي ودو نفر از گروگانها را آزاد کردند که بيشتر آنان زنان سالمند و خردسالان بودند.
اين اقدام با ميانجيگري رئيس جمهور سابق اينگوش که شخصيت محترمي در منطقه است و کوتاه زماني پس از آن صورت گرفت که ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه در اولين اظهارات علني خود در باره بحران گروگانگيري گفت که از کاربرد زور براي آزاد کردن گروگانها خودداري خواهد کرد.
گروگانگيران در نخستين روز آغاز سال تحصيلي (اول سپتامبر) در حالي که مسلح به اسلحه سبک و کمربندهاي حاوي مواد منفجره بودند به مدرسه حمله بردند و دانش آموزان و اولياي آنها را که در مراسم روز نخست مدرسه شرکت داشتند به همراه معلمان و کارمندان مدرسه به گروگان گرفتند.
به گفته يکي از مقامهاي محلي، پيش از تصرف مدرسه، بين گروگانگيرها و مأموران امنيتي در نزديکي محل مدرسه درگيري مسلحانه روي داد.
با ادامه گروگانگيري، ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه و وزيران دفاع و خارجه اين کشور سفر خود به ترکيه را لغو کردند و رئيس جمهور روسيه شخصاً هدايت عمليات نجات گروگانها را به عهده گرفت.
کوفي عنان دبيرکل سازمان ملل متحد، شخصاً از گروگانگيران خواست فوراً گروگانها را آزاد کنند و دولت روسيه نيز از تماس تلفني جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا با ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه و ابراز آمادگي او براي کمک به حل اين بحران خبرداد. روسيه تروريسم بين المللي را عامل گروگانگيري در اوستياي شمالي و مسئول حمله انتحاري روز سه شنبه در مسکو و همچنين عامل سقوط دو هواپيماي اين کشور در هفته گذشته مي داند.
شهر بسلان که گروگانگيري در آن رخ داده است در پانزده کيلومتري شمال شهر ولادي قفقاز، پايتخت اوستياي شمالي و در نزديکي مرز چچن واقع است. اوستياي شمالي يکي از جمهوريهاي تشکيل دهنده فدراسيون روسيه است و در غرب جمهوري اينگوش و شمال گرجستان قرار دارد. اين جمهوري داراي بيش از ششصد هزار نفر جمعيت است که به گروههاي مختلف قومي تعلق دارند و از اقتصاد نسبتاً پيشرفته صنعتي برخوردار است.


استفاده از مطالب اين سایت با ذکر منبع بلامانع مي باشد