Turkmensahra

  ترکمنصحرا

مذاكرات وزير خارجه ايران خرازي با رييس جمهور تركمنستان



خبرگزاري دانشجويان ايران
سرويس سياسي خارجي
جمعه 13 شهریور سال 1383

كمال خرازي كه به تركمنستان رفته است، امروز (پنجشنبه) با صفر مراد نيازف، رييس جمهور تركمنستان چگونگي گسترش همكاري‌هاي اقتصادي، تجاري، مسائل مورد علاقه‌ي منطقه‌يي و بين‌المللي را مورد بحث و تبادل ‌نظر قرار دادند.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) دكتر كمال خرازي، وزير امورخارجه‌ي كشورمان با اشاره به افزايش حجم مبادلات تجاري و اقتصادي دو كشور، اظهار داشت: حجم مبادلات تجاري دو كشور در سال گذشته 600 ميليون دلار بوده و ما اميدواريم اين ميزان به يك ميليارد دلار در سال جاري بالغ گردد و همواره اميدواريم كه شاهد آن باشيم كه در منطقه بيشترين حجم روابط اقتصادي را با تركمنستان داشته باشيم.
وزير امور خارجه‌ي كشورمان با تشريح وضعيت فعلي روابط دو كشور خاطرنشان ساخت: همكاري‌هاي في‌مابين در زمينه‌هاي انرژي، گاز، آب، برق، پتروشيمي، سدسازي، سيلوسازي، حمل و نقل و ترانزيت -خودرو و راهسازي- فرهنگي، كنسولي و مبارزه با مواد مخدر تاكنون خوب شكل گرفته و انتظار مي‌رود طرفين در پرتو اراده و عزم راسخ مقامات عاليه دو كشور با سازوكارهاي نوين بتوانند پتانسيل‌هاي جديدتري را سازماندهي و احيا نمايند.
خرازي هم‌چنين ابراز اميدواري كرد: خط سوم انتقال برق (مرو، مشهد) در آينده نزديك به بهره‌برداري رسيده و شاهد نهايي شدن قرارداد پروژه پلي اتيلن و افتتاح پايانه‌ي مشترك مرزي باجيگران، گودان و گسترش مراودات تجاري از طريق رفع مشكلات تردد كاميون‌هاي ايراني به تركمنستان و خطوط شركت‌هاي هوايي و فراهم ساختن تسهيلات بيشتر در گمرك و مرزباني دو كشور بوده و زمينه‌هاي ارتقاي هرچه بيشتر سطح همكاري‌هاي دو كشور را فراهم سازيم.
وزير امور خارجه‌ي كشورمان درباره‌ي مسأله‌ي خزر اظهار داشت: خزر يك ميراث مشترك براي تمامي كشورهاي منطقه است و دو كشور مصمم هستند در چارچوب توافق پنج جانبه مسائل را حل و فصل نمايند.
وي افزود: ما مذاكرات جدي با همديگر داشته‌ايم و گام‌هاي بسيار خوبي در اين خصوص برداشته شده است كه مي‌تواند در ارتباط با مسائل خزر تأثيرات مناسبي داشته باشد.
رييس جمهور تركمنستان نيز با ابلاغ سلام‌هاي گرم خويش به رييس جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: ما براي جمهوري اسلامي ايران اهميت خاصي قائل هستيم و مايليم همواره روابطمان را با اراده‌ي قاطع و جدي به بالاترين سطح ارتقاء دهيم.
وي افزود: عشق‌آباد هميشه با روح اخوت و اعتقاد و همكاري با جمهوري اسلامي ايران تعامل داشته و دارد.
رييس جمهور تركمنستان با ارزيابي مثبت از پروژه‌هاي در دست اقدام، تمايل كشورش را به منظور اجرايي ساختن آن اعلام و دستورات لازم را به وزراي مربوطه براي تسهيل و تسريع آن ابلاغ كرد.


استفاده از مطالب اين سایت با ذکر منبع بلامانع مي باشد