Turkmensahra

  ترکمنصحرا

'گروگانگيران در روسيه حاضر به مذاکره نيستند'



نيروهاي امنيتي روسيه مي گويند افرادي که بيش از سيصدوپنجاه دانش آموز را در سالن ورزشي مدرسه اي در اين کشور به گروگان گرفته اند حتي بر سر غذا و دارو حاضر به مذاکره نيستند.
اين گروگانگيري در شهر بسلان در جمهوري خودمختار اوستياي شمالي در جنوب روسيه رخ داده و گروگانگيران خواهان خروج ارتش روسيه از چچن و آزادي شورشيان چچني اند که در جمهوري خودمختار اينگوش در مجاورت اوستيا در بازداشت به سر مي برند.
خبرنگار بي بي سي که در محل حادثه حاضر است مي گويد نيروهاي امنيتي به گروگانگيران پيشنهاد کرده اند که دانش آموزان را آزاد کنند و در مقابل افراد بزرگسال را به عنوان گروگان دريافت کنند اما پيشنهاد آنان رد شده است.
در محل گروگانگيري صداي تيراندازي شنيده مي شود و يکي از گروگانگيران با تفنگ دوربيندار روي بام مدرسه مستقر است.
صدها تن از افراد پليس مدرسه اي را گروگانگيري در آن جريان دارد محاصره کرده اند و دو تن از مقامهاي ارشد روسيه براي مذاکره با گروگانگيران عازم منطقه شده اند.
با ادامه گروگانگيري، ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه و وزيران دفاع و خارجه اين کشور سفر خود به ترکيه را لغو کرده است.
درگيري ميان پليس و گروگانگيران تاکنون چندين کشته بر جاي گذاشته است و گروگانگيران تهديد کرده اند که در صورت حمله پليس، گروگانها را خواهند کشت.
شوراي امنيت سازمان ملل متحد قرار است به درخواست روسيه براي رسيدگي به اين گروگانگيري نشست اضطراري تشکيل دهد و کوفي عنان دبيرکل سازمان ملل متحد، شخصاً از گروگانگيران خواستار آزادي فوري گروگانها شده است.
دولت روسيه نيز از تماس تلفني جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا با ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه و ابراز آمادگي او براي کمک به حل اين بحران خبرداده است.
روسيه تروريسم بين المللي را عامل گروگانگيري در اوستياي شمالي و مسئول حمله انتحاري روز سه شنبه در مسکو و همچنين عامل سقوط دو هواپيماي اين کشور در هفته گذشته مي داند.
گروگانگيران در نخستين روز آغاز سال تحصيلي (اول سپتامبر) حالي که مسلح به اسلحه سبک و کمربندهاي حاوي مواد منفجره اند به مدرسه حمله بردند و دانش آموزان و اولياي آنها را که در مراسم روز نخست مدرسه شرکت داشتند به همراه معلمان و کارمندان مدرسه به گروگان گرفتند.
نزديک به پنجاه نفر از دانش آموزان از مهلکه گريختند و گروگانگيران نيز خود پانزده دانش آموز را رها کرده اند.
به گفته يکي از مقامهاي محلي، پيش از تصرف دبيرستان، بين گروگانگيرها و مأموران امنيتي در نزديکي محل دبيرستان درگيري مسلحانه روي داد.
تعداد گروگانگيران هفده زن و مرد گزارش شده است.
شهر بسلان که گروگانگيري در آن رخ داده است در پانزده کيلومتري شمال شهر ولادي قفقاز، پايتخت اوستياي شمالي و در نزديکي مرز چچن واقع است.
اوستياي شمالي يکي از جمهوريهاي تشکيل دهنده فدراسيون روسيه است و در غرب جمهوري اينگوش و شمال گرجستان قرار دارد.
اين جمهوري داراي بيش از ششصد هزار نفر جمعيت است که به گروههاي مختلف قومي تعلق دارند و از اقتصاد نسبتاً پيشرفته صنعتي برخوردار است.

موج حملات

حمله به اين مدرسه در حالي روي مي دهد که در پي انفجار شامگاه سه شنبه (31 اوت) در مسکو، تدابير امنيتي شديدي در بسياري از مناطق روسيه به اجرا گذاشته شده است.
در اين انفجار مسکو، که گفته مي شود يک زن بمبگذار انتحاري عامل آن بوده است، دست کم ده نفر کشته و پنجاه نفر زخمي شدند.
گروهي که خود را "تيپ اسلامبولي" خوانده با صدور بيانيه اي مسئوليت بمبگذاري مسکو را برعهده گرفته و آن را بخشي از تلاش خود براي حمايت و کمک به مسلمانان چچني اعلام کرده است.
هفته گذشته نيز دو هواپيماي مسافربري روسيه در پروازهاي داخلي سقوط کردند و احتمال بمبگذاري در آنها نيز مطرح بوده است.
همچنين، دو ماه پيش گروهي از افراد مسلح چچني وارد جمهوري اينگوش، در مجاورت چچن شدند، و به عمليات مسلحانه خونيني دست زدند.
روز يکشنبه هفته جاري، انتخابات رياست جمهوري در چچن برگزار شد اما گروههاي جدايي طلب نتايج انتخابات را باطل اعلام و تهديد کردند که رئيس جمهور منتخب را که از طرفداران ادامه حکومت روسيه بر اين جمهوري است، به قتل خواهند رساند.     بي بي سي


استفاده از مطالب اين سایت با ذکر منبع بلامانع مي باشد